Helena Ganjalyan | The Four Seasons Restaurant
Młoda polska aktorka teatralna i filmowa, a także wielokrotnie nagradzana choreograf i tancerka. Absolwentka PWST w Krakowie.
aktorka, polska aktorka, młoda aktorka, choreograf, aktorka tańcząca, tancerka, teatr, aktorka teatralna, aktorka filmowa, actress, polish actress, actrice, actrice polonaise, taniec współczesny, monodramy, sztuka, pwst kraków, teatr tańca, choreografka, gandżalian, ganjalian, ganyalyan, ganjaljan
1097
single,single-portfolio_page,postid-1097,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,paspartu_enabled,qode_grid_1300,side_menu_slide_from_right,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

„The Four Seasons Restaurant” to hipnotyczna podróż przez historię obrazów, opowieść o bezkompromisowości i ryzyku, z jakim wiąże się każdy akt twórczy. Inspiracją do spektaklu był cykl abstrakcyjnych prac Marka Rothki pod tym samym tytułem. Malarz stworzył je w 1958 roku na zamówienie Seagram Building w Nowym Jorku. Wycofał się i oddał zaliczkę, gdy okazało się, że mają stanowić wystrój ekskluzywnej restauracji w budynku. Romeo Castellucci podejmuje w przedstawieniu temat powierzchowności świata, w którym człowiek nieustannie konfrontowany jest z obrazami – często pustymi, perswazyjnymi, służącymi rozrywce a nie poznaniu.

 

Jak mówi: „Paradoks naszych czasów polega na tym, że musimy produkować obrazy, aby wyrazić ich upadek. Innej drogi nie ma. Jesteśmy na co dzień zmuszeni do patrzenia i widzenia. W przestrzeni miejskiej człowiek nie może uniknąć wszechobecnej reklamy. Sztuka może być przerwą od patrzenia pod przymusem. Doświadczeniem, które nie ma nic do zakomunikowania, jest tylko samym aktem widzenia i kontemplacji”. Odniesienia do historii sztuki łączą się w przedstawieniu Castellucciego z elementami współczesności i fragmentami „Śmierci Empedoklesa” Friedricha Hölderlina.

 

Fragmenty recenzji:

 

„Castellucci’s pieces are ruthless and demand that you approach them in a state of wonder. You get out in direct proportion to what you put in.” | Culturebot

 

„50-letni artysta pracujący w maleńkiej Cesenie niedaleko Bolonii definiuje dzisiaj na nowo europejski teatr, przekraczając granice między sztukami wizualnymi, teatrem i performancem. Jego hipnotyczne przedstawienia są obowiązkowym punktem programu wielkich festiwali od Tokio po Melbourne. Jest międzynarodową gwiazdą, ale nie ulega presji komercji i pozostaje zjawiskiem osobnym. W swoich spektaklach bada miejsce i rolę sztuki we współczesnej cywilizacji obrazka.” | Roman Pawłowski, Gazeta Wyborcza

 

Premiera polska |

24 czerwca 2013 r., Festiwal Malta, Poznań

Reżyseria, scenografia, kostiumy |

Romeo Castellucci | Societas Raffaello Sanzio

Muzyka |

Scott Gibbons

OBSADA |

Chiara Causa, Silvia Costa, Laura Dondoli, Irene Petris, Helena Ganjalyan, Magdalena Fejdasz, Aneta Orlik, Asia Baś, Aleksandra de Cizancourt, Marta Jalowska

Kategoria

role teatralne | filmowe