Helena Ganjalyan | Raj wariatów
Młoda polska aktorka teatralna i filmowa, a także wielokrotnie nagradzana choreograf i tancerka. Absolwentka PWST w Krakowie.
aktorka, polska aktorka, młoda aktorka, choreograf, aktorka tańcząca, tancerka, teatr, aktorka teatralna, aktorka filmowa, actress, polish actress, actrice, actrice polonaise, taniec współczesny, monodramy, sztuka, pwst kraków, teatr tańca, choreografka, gandżalian, ganjalian, ganyalyan, ganjaljan
1076
single,single-portfolio_page,postid-1076,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,paspartu_enabled,qode_grid_1300,side_menu_slide_from_right,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Szalona eskapada po osobliwych światach wyobraźni i labiryncie kultury. Jeden z najwybitniejszych dramatopisarzy wszech czasów, demoniczny skandalista August Strindberg, autor Panny Julii, Gry snów i Do Damaszku, prekursor i artystyczny patron Ingmara Bergmana, w zupełnie dotąd nieznanej, baśniowo-komediowej odsłonie. Strindberg w nietypowym dla siebie utworze kreuje przedziwną rzeczywistość – prosty Kowal, opłakawszy śmierć trójki dzieci, odbywa podróż przez krainę mitów, legend i ludowych baśni. Jego przewodnikiem jest Szatan. Towarzyszy im stetryczały święty Piotr, a całość dopełnia nietypowy celebrans – Don Kiszot, którego zramolałą postać łączy z pierwowzorem jedynie obecność Rosynanta i Sanczo Pansy. W tle przewijają się Szekspir, Goethe, Bruegel, Dante i Nietzsche. Jest nawet gadająca góra.

 

Inscenizacja spod ręki jednego z najciekawszych reżyserów młodego pokolenia, niedawnego laureata Grand Prix sopockiego Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji „Dwa Teatry”.

 

Fragmenty recenzji:

 

„Spektakl dopracowany został w najmniejszym szczególe. Aktorzy świetnie prezentują się razem na scenie. Cichymi zwycięzcami takiej właśnie adaptacji są bez wątpienia ci, których na deskach widać nie było. (…) Helena Ganjalyan zadbała o to, żeby choreografia aktorów nie pozostawiała nic do życzenia.” | Mateusz Różański, Gazeta Wrocławska

 

„Koncepcja „Raju wariatów” opiera się na doskonale znanym motywie wędrówki. (…) Próba miłości, państwa idealnego (świetnie wykreowanej krainy leniuchów (…)), a wreszcie kryzys wiary i idei to jak u Dantego podróż przez kolejne kręgi wtajemniczenia. (…) Spektakl to zaproszenie do osobliwego gabinetu luster, gdzie trochę jak w lunaparku bawi nas ułuda rzeczywistości, spod której jednak wyziera gorzka krytyka społeczno-politycznej codzienności.” | Katarzyna Gudzyk, Tygodnik Konkrety

 

„Sztuka jest tak wypełniona kulturowymi archetypami, że pełnię przyjemności z jej oglądania da wyłącznie tym, którzy w europejskiej kulturze zanurzeni są po uszy lub jeszcze bardziej. (…) Wariactwo? Owszem. Świat ukształtowany przez literaturę, a odbity w krzywym zwierciadle staje się parodią i karykaturą. (…) Zwariowany początek błyskawicznie przeradza się w odlotowe szaleństwo, gdy cała trójka wędrowców trafi na srebrne wesele pary kochanków wszech czasów: Romea i Julii (…). To zresztą jedna z kilku świetnie zainscenizowanych scen zbiorowych przedstawienia w choreografii Heleny Ganjalyan. (…) Na legnickiej scenie powstał rozbuchany inscenizacyjnie, szalony, ale niegłupi spektakl, których jednych rozśmieszy i zachwyci, innych zasmuci i oburzy.” | Grzegorz Żurawiński, AKT

 

Trailer |

Premiera |

12 grudnia 2015 r., Teatr im. H. Modrzejewskiej, Legnica

REŻYSERIA, Adaptacja |

Wawrzyniec Kostrzewski

Muzyka |

Piotr Łabonarski

Choreografia |

Helena Ganjalyan

Scenografia |

Ewa Gdowiok

Kategoria

reżyseria | choreografia